torsdag, januari 13, 2011

Godmorgon!!!

Idag börjar dagen bra, Peter började väldigt tidigt idag och jag har haft en jobbig natt så jag hoppades hela natten på att Clara skulle vara snäll mot sin mamma och ta lite sovmorgon. Hon läste nog mammas tankar inatt och väckte mig inte förens kl 08:04 och nöjde sig ändå med att morna sig lite i min säng :) Nu har vi precis ätit frukost och övat på att räkna. Clara har blivit väldigt intresserad av siffror. Ett och två har hon koll på och ibland kommer även tre, där efter kommer oftast åtta. Det händer otroligt mycket nu och hon blir så frustrerad om vi inte förstår henne. Igår gick hon och sa paj, jag tänkte, du vet väl inte vad paj är, envis som hon är fortsatte hon, tillslut gick hon till toalett dörren och bankade paj, paj. Jag såg ut som ett stort frågetecken och öppnade åt henne. Hon klappar på sin PALL och säger paj. hon skulle stå på den när vi fixade mellanmålet och hjälpa sin lilla mamma. Tydligare än så kan man inte begära att ett litet barn ska vara :) Det bara bubblar ut ord, även ord som mamma kanske inte vill, som usch, äckligt och vem har lärt henne det... Varje gång jag hör henne säga det, så hör jag mig själv. Usch Clara inte röra det är äckligt. Måste sluta säga detta. Men om barnet ligger och slickar på golvet, då är det ju äckligt... Vad säger ni till era barn när de hittar på konstiga saker som är just äckliga. Utöka mitt ordförråd är ni snälla :)

8 kommentarer:

mormor Annika sa...

Hon är bara för söt :)

ANna S sa...

Haha! Ja här används ordet äckligt också, av mig.
Vad säger man ist? Hmmm...
Nicole "pratar" också massor och hon härmar ord HELA tiden! Det är jättekul tycker jag!

Hoppas ni får en fin dag idag!

KRAM

Fam Andersson/Sjöstedt sa...

Gud vad söt hon är=) e, tå (=

Emma sa...

Hihi! Barn snappar upp mer än va man tror ; - ) Som mina kusinbarn - lyssnar & tar in och säger sen de ena fula ordet efter de andra, ooopps! Gäller att passa sig va man säger : - )

Sv:
TACK för din jättefina kommentar inne hos mig! Du piggar alltid upp mig med dina vackra kommentarer!

Jag tror ofta att det blir så som de hände er vid Claras födsel. Att man ändrar namn! Har ni många förslag till er kommande bebis?
Vi har några stycken : - )

Då har jag nog gjort rätt, köpt mest plagg i 56 och även en hel del i 62! Jens tror att det blir en stooor bebis medans jag tror på en liten knodd ; - ) Kul de där med att gissa!

Så himla bra att ni får gå på kontroller nu med magen! Måste känts väldigt olustig & hemskt då du slutade att producera fostervatten!
Skulle du vilja se va de är för kön på bebis om dom kan se nästa gång ni gör ultraljud?

Tror minsann att jag också ska packa vår väska 1 februari! Då har man ju de mesta fixat.

Just nu är de som att jag befinner mig i en dröm!! Kan inte alls förstå att jag bär på ett barn & om allting nu går som de ska (peppar peppar!) så kommer vi att vara föräldrar om några månader..

Ha en jättemysig kväll tillsammans med familjen din!

Största Kramen

Li sa...

Den sanna pedagogen skulle nog säga "hur tänker du nu?" men om jag ska vara ärlig så hade jag nog också sagt "sluta, det är äckligt"
fast jag undrar lite vad som skulle hända om man bara lät det vara?
Skulle du få ett superskurat golv? ;O)
Roligt med sifferintresset =O)

Malena sa...

Och så det där lilla "nej" på slutet :) Så söt!!!

Elena, Moa och Isa sa...

Våran lilla Gos...

Jenny sa...

Bra jobbat med klossarna och räknandet! Urgullig video :)

Just äckligt har jag nog klarat av att undvika, däremot har det kommit hem med dagisvokabuläret. Blir tokig när hon säger att maten är äcklig. Finns ju ingen äcklig mat. Jobbar ganska hårt för att inte prata i negationer utan avleda med vad man kan göra istället. Men såklart, när tålamodet tryter och energin inte finns blir det en del inte och nej också såklart. Molly har inte heller varit en sån som stoppar in saker i munnen eller slickar på olika ytor. Ser en markant skillnad på lilleman dock så jag får väl återkomma med min fina pedagogik om nåt år eller så :)