lördag, maj 21, 2011

Syskonen♥

God afton alla sötisar!

Det är en hel del av er som undrar hur det går mellan Clara och Charlie. Så jag tänke göra ett inlägg om hur det gå här hemma mellan de två godingarna. Clara har hanterat rollen som storasyster exemplariskt enligt mig. Jag var förberedd på att det skulle bli svartsjuka, visst kan hon bli lite sotis i mellan åt. Hon vill ofta bli buren när Charlie är ledsen, ibland räcker det att Charlie snyftar till så kommer hon springande med armarna upp och säger, komma komma. Det är då man som mamma kan få känslan att man inte räcker till och jag tror att det är ganska vanligt för de som har fler än ett barn. Jag brukar då sätta mig i soffan så att hon kan krypa intill med. Men bortsett från detta är hon otrolig. Det första hon gör när hon vaknar på morgonen är att fråga efter lillebror, många gånger under dagen sätter hon sig bredvid honom och låter precis som man själv gör, med en otroligt gullig röst. Hon visar mer än gärna upp det hon leker med, när hon gör detta lyser det i Charlies ögon. Man ser verkligen att han tittar på henne med glädje.

Hon är också väldigt duktig på att hjälpa till med det hon kan. Om jag sitter och ammar och behöver nått (självklart inom rimliga gränser) så fixar hon det. Tappar han "tutten" när jag nattar honom är hon snabbt där och ger mig den. Är han ledsen och jag ber henne ge honom "tutten", hjälper hon till med det. Det syns verkligen att hon har sett hur vi gör. Charlie har lite svårt för nappen och behöver lite tid på sig att ta den, så man måste hålla kvar den en stund. Detta ordnar hon, hon är så försiktig när hon gör det. Ligger han i vaggan vaggar hon honom, visst ibland kan det vaggas lite häftigt men det är bara att säga till henne att hon ska vara försiktig så saktar hon ner på tempot. Är vi ute på promenad och vi träffar någon, så är hon super snabb på att berätta att i vagnen ligger lillebror. Hon vill att det ska vara rättvist, så pussar jag eller pappa henne så måste även lillebror få en puss. Hon är allt en super go storasyster.

Idag har det varit karneval här där vi bor, vi har varit nere på stan och kollat på sambatåg och diverse marknadsstånd. Clara ville ha en ballong med Hello Kitty på och det ordnade vi såklart. Peter bar omkring på henne på sina axlar och hon vifftade glatt med sin ballong. Vid ett tillfälle blev det väldigt folkfyllt och trångt på gågatan, så vi kom ifrån varandra en liten stund. När vi åter hittar tillbaks till varandra ser jag att Clara viftar med två ballonger, en Hello Kitty och ett flygplan. Jag tänkte att Peter hade väl köpt en till Charlie med. Jag säger till Clara -Nämen har du två ballonger. Då tittar Peter frågande på mig - Va!!! Har hon!!! Hoppsan hoppsan det verkar som att en liten norpa har varit i farten. Vi tittade för att se vart hon kunde fått den ifrån, men det hängde typ ballonger överallt. Så det gick inte riktigt att säga vart den kom ifrån och vi såg ingen knalle som var på språng efter dom. Ett samtal om att man inte får ta saker blev det istället. Hon överlämnade den gladeligen till Charlie, så vi får väll tro att det var rättvisan som var framme igen. Hon är nog inte första barnet som har fått tag på en ballong när man går förbi ett marknadsstånd.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Och i rosa converse, precis som sin faster :)
Härlig text om syskonen <3

Kram från Mallan

Elin sa...

haha så himla gullig hon är clara, klart man passar på när man kan få tag på en extra ballong :) Vad fint att hon gillar sin lillebror så mycket, de kommer nog att ha kul med varandra när charlie blir större!Kram på er!

Anonym sa...

så skönt att det går bra med syskonen :) jag tänker att det gäller göra det äldre syskonet så delaktigt som möjligt så att de känner sig viktiga och att de får en tydlig roll gentemot lillasyskonet.

tack för din gissning!

i min lilla lilla värld sa...

Oh ja, jag fick sova. 22.30-0745. HÄRLIGT!

Snyggaste skorna =)

Jossan sa...

Va underbar hon verkar vara mot sin lillebror, låter så mysigt!!
Hoppas resten av helgen blir bra!

Elena sa...

Skrattade gott åt lilla clara när hon satt på pappas rygg och helt plöstligt hade 2 ballonger!!!:) Hennes min var oslagbar...:) PussPuss

Unknown sa...

Tänkte bara tipsa om att du nu har chansen att vinna en jätte snygg klockring eller en jätte mysig filt till barnet på min blogg så passa på att gå in och anmäla dig:)

Farmor sa...

Clara lilla, du vet redan vad du vill, ett flygplan, ja men visst, där kom ett.....det tar jag!
Hur ska jag kunna veta att inte det är okej? Självklart kan du inte veta det.
Lilla söta Clara, du kommer att lära dig så småningom i livets hårda skola.
Ha det bra allihop!
Massor av kramar från oss

Mia systeryster sa...

Vad fint du skriver om syskonkärlek!
Klart hon hade fått ballongen av nån annan, annars, om hon norpade den, så tyckte jag att hon var mycket företagsam, haha

Anna sa...

underbar och sot som godis :)

puss

Jannie sa...

Snacka om nöjd tjej!ha ha ha
O jäklar vad fin hon är!

Underbart med syskonkärlek!Men tro tusan att hon blir lite sotis ibland...Klart man vill komma i första hand jämt! ; )
Massa kramar till dig o din
jättefina familj