söndag, maj 15, 2011

Sköna söndag!

Idag är den om möjligt skönare än den brukar vara. Vi har haft en riktigt härlig dag idag, lugn och skön. Även om den har varit lugn så har vi gjort en massa ändå. På förmiddagen var jag och Clara och handlade lite, det är så roligt att hon redan nu uppskattar att få smita iväg med mig själv, bara vi två. När vi kom hem gjorde vi play-doh lera, vi hade ingen alun hemma så vi gjorde en med citronsyra i. Det fungerade precis lika bra, den kanske blev lite torrare än vanligt. Hållbarheten kan jag inte yttra mig om än, kanske är så att det blir torr lite fortare eftersom att den redan känns lite torrare.
Till den som är sugen på att göra lite lek lera kommer receptet här.
4dl vetemjöl
2dl salt
2msk citronsyra
2msk matolja
4dl kokhet vatten
Karamellfärg i den mängd man själv önskar
När Clara vaknade efter sin middagslur (kanske var så att vi alla slumrade till idag :P)Var det dags att testa leran. Vi har faktiskt missat det här med lera totalt så det var första gången lillpluttan lekte. Hon blev stört förtjust. Det var inte bara hon som tyckte det var roligt, både Peter och jag satt och bakade med leran. Vi satt nog allihop i nästan en timme, kreativa kan man säga att vi var. Allt från krokodiler till prinsesstårtor blev gjorda.
Efter middagen har vi varit ute, en rask promenad på 40 minuter, såpbubbleblåsning i trädgården. Vädret kanske inte var på topp men vi han i alla fall med ett par timmar ute mellan två skurar. Hoppas verkligen att solen kommer tillbaka snart. Har införskaffat mig ett par nya vita converse. Det är ju många som har de skorna som ett sommar-måste, detta är mina första så vi får se om de kommer bli ett sommar-måste för mig med.

8 kommentarer:

mormor Annika sa...

Ser verkligen ut som hon gillar att leka med lera :)

Elena sa...

Mysigt!!!!;) Kanske kan vara så att jag oxå äger ett par kanske kanske, som är grå...:) PussPuss

Anonym sa...

Snyggaste dojjorna och finaste, finaste, finaste barnen!!!

Kram från Mallan

mirela sa...

nu så e ja här=) gud va roligt ni har det, vill oxå leka med lera=) så söta dom är, =)

Elena sa...

Förresten Martina kan du ringa mig när du läser detta;)

Jannie sa...

tusen tack snälla du för dina söta kommentarer!Så himla glad jag blir!

Converse är verkligen så sommar!Jag har iofs gärna mina året runt,men det är väl sådääääär skönt på vintern...ha ha ha
Vilken mysig helg ni ser ut att haft!
Modellera måste ju bara prövas när inte allt ska in i munnen... ; )

Hoppas ni får en härlig start på veckan!KRAAAAMAR

Anonym sa...

Snygga skor...har själv införskaffat mig ett par blåa nu i vår.
Tack för receptet på trolldeg....får nog ta en runda och shoppa lite karamellfärg odyl när Wille är lite piggare.

Tror att det kan bli poppis här också...

Ha det så bra !!
Kram
Anna o Wille

Li sa...

jag hade en hel plpaydoh verkstad med olika saker...Ett snabbkök där man kunde göra hamburgare mm i lera, det var riktigt roligt!
Däremot var det inte gott, för självklart blev man ju sugen att äta lite på det man gjorde så fint -hoppas ni undvek att äta prinsesstårtan **hihi**
BRA där med promenad! =O)
ha en fin måndag!!!