onsdag, februari 09, 2011

Dagens mellis

Nybakta grahamstekakor. Kände att vi behövde hitta på nått, så vi bakade lite. Clara tittade noga hur man skulle göra och sen satte hon igång att knåda och fixa med sin lilla bulle. Nu har hon ätit upp sin lilla tekaka och hon såg mäkta stolt ut när hon gjorde det :)
Sötaste lilla tekakan
Grahamstekakor
3dl mjölk
50g jäst
50g smör
½dl sirap
½tsk salt
1tes pomeransskal
5dl grahamsmjöl
3½dl vetemjöl

Smula jäst, på med 37gradig mjölk, i med allt annat, jäs i 40 minuter. Baka ut tekakorna och låt jäsa 30 minuter till. Gräddas i ugnen på 225 grader i 6-8 minuter

3 kommentarer:

Elin sa...

Så himla gott det ser ut, jag har sett flera bloggare som bakar egna tekakor och har velat prova men det har aldrig blivit av, men snart så! Jag har egentligen inte så mycket tid över till att pyssla, men jag gör så att jag pysslar eller ritar då alva somnat vid 20 istället för att se på tv som man alltid gör annars, annars kan jag göra som idag då jag klippte vimplar, då gjorde jag det stående medan alva lekte på golvet brevid, en minut här och där under dagen och vips så var jag färdig :) Jag fick tips om att göra en fotobok istället och det är ju superbra om man inte har tid att klistra in kort! Kram Elin

Elena sa...

Märkligt, precis samma som jag bakade i går!!!!;) Puss

Li sa...

Fantastiskt, den lilla var finast! =O)
Vad duktig du är som bakar med liten! Låter jättemysigt och gott=O)