onsdag, december 07, 2011

Julgodis

Nu har jag kommit igång med mitt bakande, äntligen. Jag älskar verkligen att baka julgodis, och äta med såklart :) (kan ju drömma om att gå ner nått i vikt nu, självdisciplinen är inte så stor när det finns massa gott. Jaja jag har ju bara mig sjäv att skylla ;) ) Igår gjorde vi knäck och det smakar ju självklart lika gott som vanligt. Idag har jag och barnen gjort Bounty rutor, har aldrig gjort det innan och hittade ett jättebra recept inne hos Fröken M. Lätta att göra och mycket goda. Jag kokade blandningen när barnen sov för enkelhetens skull och när de vaknade fick de hjälpa till med Chokladen. Nja dom och dom vet jag inte, Charlie satt mest och tittade på. Clara fick en brödpensel att "måla" choklade med, det minskade ordentligt med kladdande och jag kunde snabbt och smidigt doppa mina själv.

Bounty rutor
50gr smör
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl florsocker
2 dl grädde
3 msk farinsocker
1 tsk vaniljsocker
200gr kokosflingor (1 påse)
200g ljus blockchoklad

Gör såhär:
Blanda alla ingridienserna utom kokos och choklad i en kastrull och koka ihop i 10 minuter.
Tag av från plattan och rör ner kokoset.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och ställ i kylen i en timme.
Skär kakan i små bitar och doppa i smält choklad.

8 kommentarer:

Pappa sa...

Mumma :) Ser fram emot att få smaka senare <3

farmor sa...

Ser fantastiskt gott ut!
Mysigt med en sån liten hjälpreda

Elena sa...

Mmm när ska vi komma??:) Ser ut som att Clara redan har smakat lite;)

Fröken M sa...

Visst är dom farligt goda !!
Här har det "nallats friskt" från burken, så det är snart dags att fixa en ny sats !! kram

Mormor Annika sa...

Ser så gott ut , både godiset o Claran :)

emma sa...

Mumsfillibabba Bettan! : - )

Hur har ni de?
Dina små hjärtan växer så de knakar ser jag! Underbart söötaa är dom också!

Gjorde också lite julgodis i förra veckan. Wienernougat, typ de lättaste man kan göra ju ; - ) Men attans så gott!!

Förlåt för att jag inte svarar så fort längre på kommentarerna. Vet inte vad tiden tar vägen??

KRAMISAR i massor

jessica a sa...

Verkar ju supergoda, kanske får bakas i helgen fast jag egentligen tänkt att inte göra så mycket godis - just för att man inte direkt går ner i vikt när man äter hela tiden!
kram j.

Li sa...

jag sammanfattar lite kommentarer i denna kommentar:
VILKA FINA BARN ni har! =)
Och VAD DUKTIG DU ÄR PÅ ATT TA BILDER/FOTA!!!=)
Godiset såg fantastiskt gott ut och skålen var jättefin =)
Vilken härlig blogg du har! Jag tror jag alltid blir glad när jag kommer in här och läser,den är så full av kärlek, TACK att du bjuder på erat liv=)