fredag, september 02, 2011

Kvällens middagstips

Ni är rätt många som undrar vad jag gör med all svamp jag plockar. Här kommer ett enligt mig en riktigt god rätt med kantareller i, har ett grund recept som jag har satt min touch på.

Bettans kantarell file ;)
500g fläskfile
200g förvällda kantareller
2msk kantarellfond
1dl grädde
3dl creme fraiche
Ett gäng körsbärs tomater
Salt
Peppar

Bryn fläskfilen, salta och peppra. Stek tillsammans med kantarellerna. Häll över grädden och creme fraichen och låt små koka till en krämig sås. Blir den för krämig tillsätt lite mer grädde.
En lien stund innan servering tillsätts tomaterna, gör det inte för tidigt så de blir sådär mosiga.
Mitt recept är inte magert, men det går ju så klart att ha det lite mer fett snålt ;)
Till detta rekommenderar jag ris och en god sallad och ett glas rött.
bild-727426.JPG (480×640)

För den ammande mamman blir det ett glas röd druvjuice från JO. Trevlig fredag på er sötisar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack underbara du! Satt precis och sökte pastarecept med kantareller och fläskfilé men gav upp och vad ser jag på din blogg då? Ibland har man tur
= ). Trevlig helg!
Johanna och Selma

Li sa...

haha,vilken underbar bild!=)

Fröken M sa...

Åh, det lät höstigt och gott !! Ja ska ge mig ut på halt efter lite svamp ( enligt min svärmor finns det massor i skogen nu ) och sen ska jag testa !! Kram

Elena sa...

Det skulle jag kunna tänka mig att bli bjuden på!!!!:) Puss