söndag, april 12, 2009

Projekt: Potatis till Midsommar

Japp, nu har jag och min blivande fru startat ett projekt som i det finstilta förmodligen också kan kallas för tävling.

(Bild tagen med Mobilen)


Den vita spannen är Bettans, där ligger en potatis med planteringsjord och ko-gössel som ska gro. När den gjort det, och det börjar komma upp grönt, så fyller hon på med mer jord precis så att det gröna försvinner. Tanken är att potatisen återigen ska gro på den nivån och såldes ha två nivår med potatis, dels den första som hon la i ikväll, och den andra då som förhoppningsvis kommer. Detta upprepas till kanten är nådd och då om allt går som det ska kanske hon har 3-4 kanske 5 nivåer med nypotatis.

... Den blåa saken brevid? Ja... den är min. Min blivande fru är mycket skeptisk till att det ska funka men jag är hoppfull. Tillskillnad från henne så har jag 3 potatisar i botten, och betydligt mera plats. Luckorna (Finns fler på baksidan som inte syns på bilden) är tillför att: dels släppa in lite mera ljus och dels för att plocka potatis ifrån. Man plockar alltså potatisen underifrån. Så när jag gör som Bettan, fyller på med jord osv så stänger jag luckorna allt eftersom jag kommer upp i höjd. När det sedan då ska "skördas" så är min förhoppning att jag ska kunna öppna lucka efter lucka nerifrån och håva ut en massa fin nypotatis. Hur det sedan blir när tiden är mogen det återstår att se. Kommer nog komma upp lite bilder i takt med att det händer saker.

Fråga till er som följer bloggen, vem kommer plocka ut mest potatis? Vems kommer smaka bäst? Kommer mina ens att gro i tunnan? Om dom gör det, kommer dom gå att äta? Kommer älgen att äta upp Bettans mini hink? Kommer det komma kinesisk press för att följa detta - Potatis tävlingarnas Wimbledon?

Många frågor, väldigt lite svar, men dom kommer, var så säker.



4 kommentarer:

Sue sa...

Ha ha ha kul liten utmaning!

Ska bli spännande att se vem som vinner....hoppas det blir bettan....hon väntar ju trots allt diit BARN!°!!!


Kraaaaaaam

Fam Andersson/Sjöstedt sa...

Har ni tråkigt i småland eller?(=
När väl bebisen kommit så kommer ni nog skita i dom dära potatisarna till oss läsares förtret)= Vilket fall som helst så tror jag Elisabeth vinner. Typiskt att killar ska vara så giriga.(= Eller vad säger du Peter? Du har inte dollar tecken i ögonen utan potatis istället(= Ka-ching

KRam på er sötisar/Hanna

Anna sa...

Jag haller med vad Hanna skrev, typiskt att karlar ska vara sa giriga ;o)
Go Elisabeth GO!!!

Malena sa...

Ok, då måste jag ju heja på Peter :-) han kan ju inte bli utan röster! Så jag tror helt på Peter. Varför vet jag ej då jag knappt förstod era olika metoder...

Ni är roliga där uppe på Hornaryd :-)
KRAM!