onsdag, februari 18, 2009

Jordnötsbrownies

Just nu har jag ett konstant sötsug, försöker i den mån jag kan att låta bli men det är inte alltid det går. Idag var jag dock så lat att jag inte orkade ta mig till affären, så jag bakade istället och det blev super gott. Ett nytt recept för mig och det blev lyckat tyckte både jag och Peter.



Ett smidigt recept tog knappt 20 minuter att göra. Men kanske inte direkt "nyttig".

150 g ljus choklad
125 g rumsvarmt smör
3 dl socker
1 tsk vanilj socker
2 ägg
2 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
50 g mörk choklad
100 g jordnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Smält den ljusa chokladen i mikron. Rör ihop smör, socker och vanilj socker. Vispa upp äggen . Arbeta in dem lite i taget. Rör i den smälta chokladen. Vänd i kakao och mjöl. Hacka den mörka chokladen grovt och vänd i den och jordnötterna.
Lägg bakpapper i en form, ca 24*24 eller liknande. Häll i smeten och grädda kakan i 30 minuter. Låt svalna innan du skär den. Sikta flor socker över och njut.

Passar också på att lägga till min kära kollega Lizette i länkarna till höger

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmm vad det låter smarrigt!!!!!

Ät för faaan! Enda gången man kan äta skit med gott samvete ju!!
Jag gick upp 30 kg med Oliver och 26 med Thea och det är bara att springa bort sen när bebben har kommit!

Njut för fasiken!

KRAAMET!

Anonym sa...

Det är helt okej gumman, dessto fler besökare =) Lägger in dig på min blogg oxå...HA det gött..