torsdag, oktober 04, 2012

Torsdags middagen

Gokväll! Har ni sjunkit ner i soffan eller gör ni något något vettigt denna torsdagskväll. Jag har sjunkit ner i soffan, funderade en stund på att göra nått vettigt men vab veckan har gjort mig totalt förslappad på kvällarna. Var i alla fall lite kreativ när det kom till middagen idag, gjorde nått jag aldrig gjort förut, risotto. Jag har inte en aning om hur den skulle smaka eller om jag hade lyckats. Av familjen fick den i alla fall 10 poäng av 10 möjliga :) och det måste ju ändå betyda nått. Jag gjorde en risotto med kantareller och broccoli och till det hade vi kycklinglår som jag gjorde i lergrytan.
1 hackad gul lök
1-2 vitlöks klyftor
100g svamp
3dl arbororis
Bryn detta i typ 1 msk olivolja
Tillsätt kokhet grönsaksbuljong lite efter som.
Rör om ofta, koka under lock i ca 20 min, håll den krämig.
När det typ är fem minuter kvar rör du ner 1-2 dl parmesanost.
Serveras med färsk timjan (jag tycker att timjan gjorde mycket för rätten)

4st kycklinglår
Krydda kycklinglåren rikligt med grillkrydda eller annan krydda för den delen ;) Blötlägg lergrytan en liten stund.
Lägg dem i lergrytan, sätt in den i mitten av den kalla ugnen. Sätt ugnen på 200 grader. Färdigt att servera efter två timmar. Lergryta is da shit ;)
Inte den vackraste uppläggningen men gott var det och till barnens stora glädje låg det även ärtor på talriken idag, en stor favorit hos mina barn :)
Kommer jag göra risotto igen??? Absolut, har hört att man kan ha massa gott i som skaldjur och vin ;). Så tipsa gärna om ditt goda recept :)

2 kommentarer:

farmor Ewa sa...

Det där såg riktigt gott ut!!
Till och men kycklinglåren.....
Ses snart
Kram

Mormor Annika sa...

Gott :)Gillar lergrytan jag med !