måndag, augusti 09, 2010

Regnig Måndag.

Då var det ny vecka igen och den inleds med ledighet och regn. Från och med denna veckan börjar jobbet på "allvar". Jag kommer jobba 50%, ledig måndagar och fredagar och halv dagar på torsdagarna, känner att jag absolut inte kan klaga på mitt schema. De dagar jag jobbar så kommer Clarisen antingen vara med sin pappa eller sin mormor så hon kommer alltså inte börja på någon förskola än. Idag har vi tänkt gå ut och hoppa i vattenpölarna och i efter middag blir det ev ett besök i simhallen. Vad det gäller häva sig i soffan vs gurklag,blev det soffan med maken gurkorna fick vänta till dagen efter. Nu ska vi vänta några dagar innan det går att provsmaka.
Bettans inlagda gurkor:
3dl ättika 12%
6dl socker
8dl vatten
1,5tsk salt
3 gurkor
1 påse gula senapsfrön
färska dillkronor

Koka lagen tills sockret smält ordentligt,
lägg gärna i stjälkarna till dillkronorna i lagen under kokningen.
Skölj och skiva gurkorna under tiden.
Varva gurka, dillkronor och senapsfrön.
Låt lagen svalna och häll sedan över.
Låt stå i kylen några dagar innan användning

2 kommentarer:

mormor Annika sa...

Ser ju fint ut i gurkburken :)
Jag tror att Clara gillar att hoppa i vattenpölar ...inte så svårt att hitta dem idag tror jag ...det bara regnar ju hela tiden !

Carin sa...

Vad du är duktig Elisabeth!! Inlagd gurka, yammie!

Varför åka till simhallen, när jag var ett år äldre än Clara så badade jag i vattenpölarna, tror man kan det även i hennes unga ålder ;-)

Lycka til på jobbet, jag börjar på torsdag och känner faktiskt lite ångest!

kram